Vitaminen voor de ogen: welke zijn belangrijk?

Onze voeding heeft veel invloed op onze gezondheid en ons welzijn. Daarom ligt het voor de hand dat verkeerde of onevenwichtige voeding ook invloed heeft op onze ogen en de traanfilm. Met welk voedsel kunt u uw ogen ondersteunen? Welke voedingsmiddelen zijn goed voor de samenstelling van de traanfilm, en welke vitaminen hebben onze ogen nodig? Zijn wortelen echt zo goed voor het gezichtsvermogen?

Omegavetzuren bij droge ogen

Bepaalde vitaminen, sporenelementen en vetzuren zijn bijzonder belangrijk voor onze traanfilm. Als deze niet in voldoende hoeveelheden beschikbaar zijn voor het lichaam, kan dat leiden tot het openbreken van de traanfilm en dus tot droge ogen.

Omegavetzuren zijn verantwoordelijk voor de vorming van de stabiliserende vetlaag van de traanfilm. Als deze buitenste laag van de traanfilm verstoord is, leidt dit tot typische symptomen van droge ogen als roodheid, jeuk en branderigheid. Bovendien hebben omegavetzuren een ontstekingsremmend effect.

De vetzuren omega-3 en omega-6 zijn essentiële voedingsstoffen, dat wil zeggen dat het lichaam deze niet zelf kan produceren, maar dat ze wel essentieel zijn voor het leven. Opname via de voeding is daarom essentieel. Omega-3 en omega-6-vetzuren zitten in diverse voedingsmiddelen, en vooral in vis en olie:

  • Vis: forel, zalm, makreel, kabeljauw
  • Vlees: varkenslever, reuzel
  • andere dierlijke producten: ei, kaas
  • Oliën: saffloerolie, lijnzaadolie, walnootolie, raapzaadolie
     

Naast omega-3 en omega-6-vetzuren, kunnen vooral zink en vitamine B6, B12, E en C de symptomen van droge ogen verbeteren. Zij spelen een belangrijke rol in de gezondheid van het oog.
 

Sporenelementen en vitaminen voor de ogen

Kinderen krijgen vaak te horen dat ze wortelen moeten eten om betere ogen te krijgen. Hoewel het gezichtsvermogen niet kan worden verbeterd door voedsel, kan geschikte, vitaminerijke voeding er toch aan bijdragen dat de ogen gezond blijven en goed functioneren. Ook wortelen zijn in feite goed voor het oog, omdat ze veel bètacaroteen bevatten wat nodig is voor het gezichtsvermogen. De volgende voedingsstoffen zijn bijzonder waardevol voor de gezondheid van het oog:

  • Vitamine A (retinol) of zijn voorganger bètacaroteen, is nodig voor het gezichtsvermogen. Het zit onder meer in wortels, pompoenen, abrikozen, spinazie, tomaten, zuivelproducten en lever.
  • Vitamine B2 beschermt de ogen tegen celbeschadiging en zit in zuivelproducten, volkorenproducten, broccoli en avocado..
  • Voor een goed functionerende traanfilm heeft het oog vitamine B6 nodig wat in zalm, sardines, makreel, gans, aardappelen en boerenkool zit.
  • Ook belangrijk voor de oogbevochtiging: vitamine B12. Het zit in rundernieren, kalfs- en varkenslever, makreel en in kleinere hoeveelheden in zuivelproducten en eieren.
  • Vitamine C is belangrijk voor een goed functionerende traanfilm en beschermt tegen oxidatieve stress. Het zit in bessen, rozenbottels, paprika, broccoli en spruitjes.
  • Vitamine E beschermt ook tegen celbeschadiging en droge ogen. De vitamine zit in makreel, tarwekiemolie, zonnebloemolie, paprika, spinazie, aalbessen en mango.
  • Het sporenelement zink is direct van invloed op het zicht en zit in kaas, noten, maïs, erwten en linzen.
     

Over het algemeen geldt: de gezondheid van het oog en de traanfilm hebben veel baat bij een gezond, gevarieerd en vitaminerijk dieet. Daar hoeven doorgaans geen voedingssupplementen voor te worden ingenomen. Gevarieerde voeding bevat alle benodigde mineralen, vetten, sporenelementen en vitaminen voor de ogen.

Meer interessante pagina's