Tips en tricks: hoe voorkomt u het Office-Eye-Syndrome

Na een lange dag op het kantoor kunt u niet alleen last krijgen van uw rug, maar ook uw ogen kunnen opspelen. Wanneer deze branden, jeuken, tranen en rood zijn, heet dit het Office-Eye-Syndrome. Wat de oorzaak hiervan is en hoe u deze problemen voortaan kunt voorkomen, leest u hieronder.

Door werken achter een beeldscherm drogen de ogen uit

Urenlang werken achter de pc is voor veel werkers dagelijkse kost. Sommigen vragen zich misschien af waarom de ogen toch zo veel problemen geven, dit soort werk is in ieder geval in fysiek opzicht, toch niet zo vermoeiend? Precies het tegenovergestelde is het geval: als de blik geconcentreerd op het beeldscherm gericht is, is dat onvoorstelbaar vermoeiend voor de ogen. Door de starre blik neemt de knipperfrequentie af, en wordt de traanfilm onvoldoende over het oog verdeeld. Als daar ook nog droge kantoorlucht bij komt, heeft het hoornvlies daar erg veel last van.

Dit merk je aan een brandend gevoel, jeuk en het gevoel een zandkorrel in het oog te hebben, de typische symptomen van het zogenaamde Office-Eye-Syndrome
 

Niet alleen goed voor de geest, maar ook voor de ogen: pauze nemen

Het is eigenlijk heel simpel, maar wanneer het werk zich opstapelt, wordt het vaak vergeten: regelmatig een korte pauze nemen. Dit doet de ogen veel goed. Een paar minuten is al voldoende. Het is vooral belangrijk dat de ogen niet op het beeldscherm gericht zijn. U kunt zelf bepalen of u even uit het raam kijkt, tijdens een telefoontje uw blik door de kamer laat gaan of uw ogen dicht doet en een denkbeeldige cirkel maakt met de ogen. Het is alleen wel belangrijk dat u dit ongeveer elke twee uur doet.

Tip voor vergeetachtige mensen: schrijf een geheugensteuntje op een post-it en plak dat op uw beeldscherm. De lunchpauze kunt u behalve om iets te eten, ook gebruiken om te gaan wandelen in de frisse lucht. Een blokje om is voldoende om de ogen van zuurstof te voorzien. Dit werkt tegelijkertijd revitaliserend en ontspannend.
 

De werkplek ‘oogvriendelijk’ maken

De volgende tips kunt u in acht nemen om het Office-Eye-Syndrome te voorkomen:

  • Droge lucht irriteert de ogen. Lucht dus het liefst elk uur of minstens drie keer per dag om frisse lucht en zuurstof binnen te laten.
  • Vermijd tocht. Direct in de koude luchtstroom van de airconditioner zitten is slecht voor de ogen. Bespreek bovendien met uw collega’s of de airco in de zomer echt de hele dag aan moet staan.
  • Plaats uw beeldscherm niet parallel aan een raam, dit is te inspannend voor de ogen omdat het voor vervelende spiegelingen kan zorgen. Het is beter om het beeldscherm voor het raam neer te zetten.
  • De afstand tussen uw ogen en het beeldscherm dient tussen 50 en 80 centimeter te zijn. Dan kunnen de ogen zonder te veel inspanning teksten, foto’s en graphics registreren.
  • Let erop dat uw beeldscherm vrij is van flikkeringen. U dient uw beeldscherm zo af te stellen dat het de hoogst mogelijke resolutie heeft met een beeldfrequentie van minstens 70 hertz.
  • Af en toe moet u een stofdoek pakken. Stoffige toetsenborden kunnen de ogen beschadigen wanneer vuildeeltjes van de handen in de ogen terechtkomen.
     

Bevochtigende oogdruppels geven snel verlichting

Verder is het raadzaam om naar behoefte oogdruppels te gebruiken. HYLO-FRESH® bevochtigende oogdruppels maken vermoeide en droge ogen weer fris. Door hyaluronaat en ogentroost wordt de traanfilm aangevuld en hydrateert u het overspannen oogoppervlak langdurig. Een flesje past gemakkelijk in de bureaulade en u heeft meteen een middel bij de hand als u last heeft van het Office-Eye-Syndrome.

Meer interessante pagina's